دکتر نصیری:توسعه پايدار، رهاورد حمل و نقل بسامان

پایگاه خبری البرزما- 26 آذر به عنوان روز حمل و نقل فرصتي است اين واقعيت را بپذيريم كه انسان، وسيله نقليه و راه، مثلث شكل دهي حمل و نقلي محسوب مي شوند كه چنانچه هر كدام به شايستگي نتوانند نقش و كاركرد خود را ايفا كنند، صنعت حمل و نقل به عنوان يك صنعت در

کد خبر : 6329
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آذر 1396 - 14:11
دکتر نصیری:توسعه پايدار، رهاورد حمل و نقل بسامان

پایگاه خبری البرزما- 26 آذر به عنوان روز حمل و نقل فرصتي است اين واقعيت را بپذيريم كه انسان، وسيله نقليه و راه، مثلث شكل دهي حمل و نقلي محسوب مي شوند كه چنانچه هر كدام به شايستگي نتوانند نقش و كاركرد خود را ايفا كنند، صنعت حمل و نقل به عنوان يك صنعت در آمد زا نخواهد توانست در توسعه مدنظر مديريت كشور نقش آفرين شود. دکتر اصغر نصیری _ شهردار کرج: امروز صنعت حمل و نقل، صنعت توانمندي است كه به مدد مدیریت صحیح و درایت اقتصادی، مي تواند به عنوان یكی از منابع درآمدی پايدار، جایگزین مناسبي براي درآمد نفت، در اقتصاد كشور شود. به همين دليل و با رصد تاریخ تمدنهای بزرگ اين واقعيت آشكار مي شود كه برخورداری از شبكه حمل و نقل كارآمد یكی از عوامل زمینه ساز توفیق تمدنها در عرصه تولید و بازرگانی داخلی و خارجی بوده و تمدن باستانی و پرافتخار ایران نیز، بخشی از موقعیت و اقتدار تاریخی خود را مدیون موقعیت جغرافیایی خاص و نظام توانمند و انعطاف پذیر حمل و نقل و ارتباطات بوده است.

در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‏هاي زير بنايي اقتصاد هر جامعه است كه علاوه بر تحت تأثير قرار دادن فرايند توسعه اقتصادي، خود نيز در جريان توسعه دچار تغيير و تحول مي‏شود. امروزه بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با عبور از پل مستحکمی به نام حمل و نقل امکان پذیر است؛ از این رو می‌توان با اطمینان گفت که حمل و نقل یکی از اصلی ترین ارکان زیر بنایی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به شمار می‌آید.

در اقتصاد ایران، با وجود پیشرفت ‌های چشمگیری که در توسعه زیر ساخت ‌های حمل‌ و نقل صورت گرفته است، هنوز این بخش یکی از تنگناهای رشد اقتصادی محسوب می‌شود. به عنوان مثال در حمل ‌و نقل هوایی، مشکل اصلی فرسودگی ناوگان و کمبود هواپیما است. در حمل‌ و نقل زمینی، مشکل اصلی فرسودگی ناوگان مسافری و همچنین پوشش ناکافی شبکه بزرگراه ‌های کشور است. در حمل‌ و نقل ریلی هم، مشکلات اصلی فرسودگی شدید ناوگان و تأسیسات، کیفیت پایین خدمات و نا کافی بودن پوشش خطوط ریلی در مناطق مختلف کشور است.

اين همه در حالي است كه کشور ایران مزیت ‌ها و فرصت ‌های منحصر به ‌فردی در زمینه ترانزیت کالا و مسافر و انرژی، گردشگری، صنایع معدنی و حوزه انرژی دارد که فعال شدن این ظرفیت‌ها و استفاده از این مزیت‌ها، مستلزم توسعه همه‌ جانبه زیر ساخت‌های حمل‌ و نقل است. به بیان دیگر، توسعه همه ‌جانبه و گسترده زیر ساخت‌های حمل‌ و نقل، می‌تواند زمینه دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زا باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.