تامین امنیت اربعین در اولویت است

پایگاه خبری البرزما- وزیر کشور گفت: تامین امنیت مراسم با شکوه اربعین چه در داخل عراق و چه در ایران برای ما یک اصل و اولویت مهم است. عبدالرضا رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، عملکرد استانداران سه استان اصلی ایلام، کرمانشاه و خوزستان را در سال های گذشته در برگزاری

کد خبر : 14475
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مهر 1397 - 12:29
تامین امنیت اربعین در اولویت است

پایگاه خبری البرزما- وزیر کشور گفت: تامین امنیت مراسم با شکوه اربعین چه در داخل عراق و چه در ایران برای ما یک اصل و اولویت مهم است. عبدالرضا رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، عملکرد استانداران سه استان اصلی ایلام، کرمانشاه و خوزستان را در سال های گذشته در برگزاری مراسم اربعین مثبت ارزیابی کرد و افزود: روند عملکرد استان ایلام در برگزاری مراسم سال گذشته در حوزه امنیت، انتظامات، خدمات، ترافیک و حمل و نقل جهشی و مثبت بوده است.
وزیر کشور با تقدیر از همه دستگاه های اجرایی عضو ستاد به خصوص در استان های اصلی تصریح کرد: هزینه های اربعین را برای مردم توضیح دهید و به طور هماهنگ فقط یک حرف واحد زده شود.
رحمانی فضلی توضیح داد: کمیته های ستاد اربعین هر کدام فقط وظایف و اقدامات خود را برای مردم و زائران بیان کنند و به حوزه های یکدیگر وارد نشوند.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه سخنگوی ستاد می تواند در همه زمینه ها ورود کند، تصریح کرد: از اقدامات انجام شده به مردم گزارش بدهید و مردم را اقناع کنید، ابهامات را رفع کنید زیرا تبلیغات بر ضد این نهضت بزرگ به خصوص در فضای مجازی و شبکه های خارجی هم زیاد صورت گرفته است.
وزیر کشور گفت:دولت عراق علاقه مند است و خیلی خوب مسایل را پیگیری می کند، هم سفارت عراق در تهران و هم وزارت کشور عراق از روی علاقه و با انگیزه و نیت خیر همکاری می کنند.
رحمانی فضلی افزود: مسایل مربوط به برگزاری اربعین باید با دقت انحام شود، کنترل دو میلیون و 4٠٠هزار زائر کار ساده ای نیست، ضمن اینکه کنترل ترافیک وسایط نقلیه هم باید صورت بگیرد.
وزیر کشور عنوان کرد: دستگاه های اجرایی با همکاری سپاه، ارتش، بسیج و همه نیروها با توجه به اشراف و تجربیات سال گذشته به خصوص وزارت اطلاعات در مسایل امنیتی و اطلاعاتی باید قوی عمل کنند.
وزیر کشور با اشاره به اهمیت موضوع آموزش عمومی برنامه اربعین، خاطرنشان کرد: اصل موضوع اربعین بعد فرهنگی و معنوی است، آداب و مناسک، عبادت و اخلاق زایران ایرانی که به عراق سفر می کنند، باید در شأن و منزلت زایر امام حسین (ع) باشد.
رحمانی فضلی گفت: امسال دیگر نباید شاهد اتفاقاتی که در سال های اول مراسم در حوزه سیاسی و فرهنگی و حتی خدماتی رخ داد باشیم و با اقدامات فرهنگی که انجام شد در سال گذشته این اتفاقات دیگر مشاهده نشد.
وزیر کشور تاکید کرد: آموزش باید هم در جهت رعایت قواعد و مقررات دستورالعمل های کشور میزبان درحوزه های ترافیک، بهداشت، خدمات و حمل و نقل باشد و هم در حوزه مناسک و عبادات و آداب زیارت باید انجام شود که نتیجه اصلی آن بعد فرهنگی و معنوی مراسم اربعین است.
رحمانی فضلی بر نقش صدا و سیما در حوزه آموزش فرهنگ اربعین تاکید کرد و افزود: گویندگان در «رادیو اربعین » باید متن داشته باشند، احادیث نقل قول ها و روایت های مستند را برای مردم بگویند و معنویت را رواج دهند و از رواج خرافات جلوگیری کنند و با هر کسی مصاحبه نکنند تا مواردی که موجب وهن می شود تولید و پخش نشود.
وزیر کشور گفت: تجربه خوبی از همکاری نیروهای عراقی و نیروهای اطلاعاتی و ارتش، سپاه و بسیج در مراسم اربعین وجود دارد، اما همه نیروهای نظامی و اطلاعاتی تابع قرارگاه امام خواهند بود و نیروی انتظامی مسئول اصلی این طرح از صفر تا صد هستند و بقیه نیروها تحت امر و متناسب با دستور العمل هایی که قرارگاه ابلاغ کرده است، تحت امر خواهند بود.
رحمانی فضلی بیان کرد: تمام مسیرهای تردد و ترافیک داخلی و خارجی ،حوادث و تصادفات چه در سه استان اصلی و چه عقبه آن در سایر استان ها در سراسر کشور در زمان برگزاری اربعین باید به طور دقیق کنترل شود.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه با هیات ها، مساجد و حسینیه ها در جهت تبلیغ درست به منظور ترغیب و تشویق و هدایت مردم باید کار شود، گفت: یک جزوه آموزشی سال گذشته تولید شد که امسال هم منتشر شده و بین زایرین توزیع شود تا با اصول و مقررات و آداب زیارت بیشتر آشنا شوند.
وی افزود: شوراهای تأمین باید تصمیم بگیرند که نمایندگی‌های خاصی برای رسیدگی به تخلفات و جرایم زمان اربعین ٢۴ ساعته در خدمت دستگاه ها باشد.
رحمانی فضلی تاکید کرد: موضوع ویزای جعلی بسیار مهم است، امسال هر جای یک مورد ویزای جعلی رویت شد بلافاصله به معاون سیاسی امنیتی خبر دهند.
وی تصریح کرد: ویزاهایی که خارج از منابع رسمی و دفاتر مجاز تهیه شده غیرمجاز است و معتبر نیست و به مردم اعلام کنید که پول ندهند و در این شرایطی که امنیت با مسایلی روبه رو است با متخلفان و خاطیان برخورد می شود.
وزیر کشور گفت: برای امامان جمعه‌ در سراسر کشور دستورالعملی تهیه شود تا در چند هفته ای که تا مراسم اربعین مانده برای مردم صحبت کنند و مسایل اربعین را تبیین و رعایت موارد و قواعد را تذکر بدهند.
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه از اقدامات دولت و بانک‌مرکزی درباره انجام هماهنگی‌های لازم ارزی برای مراسم اربعین تشکر می‌کنیم، عنوان کرد: در بحث هزینه، حمل‌ونقل باید توجه شود نرخ‌های وسایل نقلیه افزایش پیدا نکند، هرچند ما سال‌ های گذشته نرخ تعیین کردیم ولی این موارد رعایت نشد و بسیاری از زائران با مشکلاتی مواجه بودند.
وزیر کشور با اشاره به قیمت بلیت هواپیما در اربعین نیز گفت: هواپیما به دلیل اینکه به قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود، با وزیر راه و شهرسازی صحبتی صورت گرفت تا در صورت امکان گشایشی برای کاهش این هزینه داشته باشند زیرا در هیأتی که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) حضور داشتیم به ما می‌گفتند امکان تردد با هواپیما برای ما وجود ندارد و این مورد مشکل نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه نیت زیارت اربعین به صورت پیاده‌‌‌روی است، اظهار داشت: هرچند ما تلاش خود را برای کاهش قیمت هواپیما انجام می‌دهیم ولی به آن عزاداران گفتم نیت اربعین برای پیاده‌روی است و اصل ثواب آن به این موضوع ارتباط دارد گرچه امیدواریم زمینه گشایش برای کاهش قیمت هواپیما فراهم شود، زیرا اعتراضاتی وجود دارد و ما نیز باید پاسخ‌های قانع‌کننده دهیم.
رحمانی‌فضلی اضافه کرد: در ملاقات با برخی روحانیون می‌گفتند دولت از مراسم اربعین سود به جیب می‌زند، ولی باید گفت ما هیچ وجهی را دریافت نمی‌کنیم و هزینه‌ها مربوط به کشور عراق و مسائل بیمه‌ای می‌شود.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید از ترددهای غیرمجاز جلوگیری می‌‌شود، تصریح کرد: امسال از ترددهای غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.
رحمانی فضلی تاکید کرد: ما دو سال قبل می‌گفتیم باید از استان کرمانشاه بازرسی‌ها صورت گیرد، زیرا سال‌های گذشته افراد پاکستانی برای حضور در مراسم اربعین و عزاداری کنار مرزهای ورودی عراق در کشور ما گریه و زاری کرده و در نظم اخلال ایجاد می‌کردند تا عبور کنند و این مورد، مسائل را بسیار سخت کرده بود به حدی که نیروهای نظامی در عراق آرایش نظامی گرفته بودند.
وزیر کشور درباره زائران کشورهای افغانستان و پاکستان نیز گفت: باید سعی کنیم تجمع زیادی در مبادی ورودی به کشور عراق بوجود نیاید تا امورات به درستی انجام شود زیرا نیروی انتظامی سال‌های گذشته بسیار مورد اهانت قرار گرفت.
رحمانی فضلی اضافه کرد: با تجارب سال‌های گذشته، امکانات موجود و دوربین‌ها توقع‌ داریم زائران افغانستان و پاکستان پیش از ورود به مرز بررسی شوند و تنها عده‌ای که مجاز هستند، وارد شوند.
در پایان یازدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین از پوستر شعار امسال راهپیمایی اربعین حسینی با عنوان ‘الحسین یجمعنا’ رونمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.