ترکیه، تعرفه کالاهای آمریکایی را دو برابر کرد

پایگاه خبری البرزما – رجب طیب اردوغان با صدور دستوری تعرفه گمرکی برخی کالاهای وارداتی از آمریکا را دو برابر کرد. این دستور اردوغان که از امروز عملیاتی و اجرا می شود، در روزنامه رسمی امروز ترکیه منتشر شد. بر اساس این دستور، تعرفه گمرکی برای برخی محصولات آمریکایی از جمله برنج، مشروبات الکلی٬ توتون و

کد خبر : 13829
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 12:42
ترکیه، تعرفه کالاهای آمریکایی را دو برابر کرد

پایگاه خبری البرزما – رجب طیب اردوغان با صدور دستوری تعرفه گمرکی برخی کالاهای وارداتی از آمریکا را دو برابر کرد. این دستور اردوغان که از امروز عملیاتی و اجرا می شود، در روزنامه رسمی امروز ترکیه منتشر شد.
بر اساس این دستور، تعرفه گمرکی برای برخی محصولات آمریکایی از جمله برنج، مشروبات الکلی٬ توتون و تنباکو، زغال سنگ٬ مواد آرایشی و بهداشتی٬ خودرو و وسایل نقلیه موتوری 10 دردصد افزایش یافته است.
بنا به این دستور، اقلامی که قبل از انتشار این فرمان خریداری و بارگذاری شده باشند، از این قانون مستثنی بوده و تا 45 روز آینده فرصت برای واردات بدون اعمال تعرفه گمرگی اضافی اعلام شده است.
ترکیه در تاریخ 11 ژوئن 2018 نیز در اقدامی متقابل، بر برخی از کالاهای وارداتی آمریکایی تعرفه گمرگی اضافی اعمال کرده بود.
فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد که بر اساس اصل اقدام متقابل تعرفه گمرکی برخی از کالاهای وارداتی تولید آمریکا افزایش یافته است.
وی اعلام کرد: این اقدام در پاسخ به حملات آشکار دولت آمریکا به اقتصاد ترکیه و در چارچوب اصل اقدام متقابل انجام شده است و مردم و دولت ترکیه در همبستگی کامل با جامعه بین المللی در مقابل اقدامات خارج از قانون ایستاده است.
معاون رییس جمهوری ترکیه بیان کرد: این اقدام موجب ایجاد جسارت جهانی در مقابل ناعدالتی ها و فشارها شده است و ترکیه بدون توقف به این مسیر خود ادامه خواهد داد.
همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که در اقدامی متقابل کالاهای الکترونیکی تولید آمریکا را برای ورود به ترکیه تحریم می شود.
وی با انتقاد از دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا توسط ترامپ گفت: بهتر از کالاهایی که با ارز از آمریکا وارد می کنیم، در داخل کشور تولید و صادر خواهیم کرد.
وی بیان کرد: دشمنی کردن با موفقیت ترکیه به عنوان هفدهمین اقتصاد دنیا که با احتساب شاخص قدرت خرید سیزدهمین اقتصاد دنیا به شمار می رود، با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.
وی خطاب به مقامات آمریکایی اظهار کرد: ‘اینها زمانی که در عرصه میدانی قادر به تحمیل خواسته های خود به ما نمی شوند، از دیپلماسی، نیروی نظامی و بی ثبات سازی در عرصه اجتماعی و سیاسی به عنوان سلاحی به منظور رسیدن به این اهداف استفاده می کنند.
رییس جمهوری ترکیه با بیان این که ‘بیشتر تولید و صادرات خواهیم کرد و انبار کردن کالاها هیچ معنایی ندارد’، اضافه کرد: فرایند موجود هزینه هایی برای ترکیه خواهد داشت، اما بدون شک برای کسانی که این عملیات را هم ترتیب داده اند، هزینه بر خواهد بود.
همچنین طی روز گذشته تعدادی از شهروندان ترکیه در اقدامی خودجوش در پی بروز تنش با آمریکا و افزایش نرخ ارزهای خارجی، دلار آمریکا را آتش زده و تصاویر و ویدئوهای آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.
علاوه بر این پس از سخنرانی و موضع روز گذشته اردوغان مبنی برای تحریم کالاهای الکترونیک آمریکایی، تعدادی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه گوشی های تلفن آیفون خود را با چکش و اجسام سخت خرد کرده و تصاویر و ویدئوهای آن را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.
در پی محکومیت حبس خانگی کشیش آمریکایی در ازمیر به اتهام عضویت در گروه های گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دستور تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه را صادر کند.
دولت ترکیه نیز در اقدامی متقابل دو وزیر کشور و دادگستری آمریکا را تحریم کرد.
چند روز پیش دونالد ترامپ در پی بی نتیجه بودن مذاکره هیات اعزامی ترکیه به واشنگتن در حل اختلافات، دستور دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را نیز صادر کرد.
این تصمیمات موجب خشم و واکنش مقامات و مردم ترکیه و در ادامه بازارهای مالی و پولی ترکیه دچار التهاب شد به طوری که نرخ ارز در بازار این کشور به شکل کم سابقه ای افزایش یافت.
اغلب کارشناسان، مقامات سابق و فعلی و احزاب موافق و مخالف دولت ترکیه در برابر اقدامات یکجانبه و فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه کشور خود متحد و یکصدا شده اند.
در بازار ترکیه نرخ ارز دلار از اول سال جاری میلادی 84 درصد و نرخ یورو نیز 74 درصد افزایش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.