توسعه معابر شهری مبنای علمی نداشته است/ضرورت نوسازی بافت های فرسوده

پایگاه خبری البرزما- رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای اسلامی شهر کرج گفت: توسعه معابر شهری طی سالهای اخیر بر مبنای استانداردها نبوده است و همچنین نیاز به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت های فرسوده به شدت احساس می شود.  به دید جنابعالی کرج فعلی تا چه میزان

کد خبر : 6914
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1396 - 13:33
توسعه معابر شهری مبنای علمی نداشته است/ضرورت نوسازی بافت های فرسوده

پایگاه خبری البرزما- رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای اسلامی شهر کرج گفت: توسعه معابر شهری طی سالهای اخیر بر مبنای استانداردها نبوده است و همچنین نیاز به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت های فرسوده به شدت احساس می شود.  به دید جنابعالی کرج فعلی تا چه میزان با ایده آل ها فاصله دارد و به ویژه در بحث شهر هوشمند نیازمند چه رویکردهایی هستیم ؟
کلانشهر کرج از به هم پیوستن شهرکهای ییلاقی اطراف آن با کرج مرکزی شکل گرفت. شهرک های اقماری گوهردشت، فردیس، منظریه، باغستان، مهرشهر به صورت باغ شهر طراحی و اجرا شده بودند. لذا لازم است ابتدا سوالتان را اینگونه اصلاح فرمایید که چرا کلانشهر کرج از ایده آلهای اولیه باغ شهرهای اولیه شهرکهای اقماری باغ شهری فاصله گرفت؟ با یک چنین طرح سوالی بهتر میتوان به پاسخی در خور دست یافت.
شهر کرج نه تنها از ایده آل های اولیه در طی 4 دهه گذشته فاصله گرفته بلکه هر روز بر دامنه چنین فاصله ای نیز افزوده میشود. آیا اکنون میتوانیم شهر کرج را باغشهر بنامیم؟ کدامیک از شهرکهای ویلایی شهر کرج اکنون وجود دارند. خانه های تک واحدی ویلایی از 300 متری تا 1000 متری و در برخی نقاط حتی بالاتر از آن به خانه 4 تا 40 واحدی تبدیل شده اند. از شهرکهای ویلایی دیری است خبری نیست و اکنون شهر کرج یکی پرتراکم ترین کلانشهرهای ایران، آن هم با تأمین حداقل سرانه های خدماتی به شمار می رود.
برای رسیدن به توسعه پایدار در شهر کرج برنامه راهبردی تهیه شده ضرورت دارد عملیاتی شود که برنامه عملیاتی آن در حال تهیه و تدوین است. رویکردها در برنامه راهبردی که متاثر از چشم اندازهای مطالعاتی و به تبع آن راهبردها و سیاست ها و برنامه های عملیاتی است در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اثرات خود را به نمایش خواهد گذاشت.
در بحث شهر هوشمند ابتدا نیازمند تقویت زیرساختها و امکانات حمل و نقل عمومی، روان سازی حرکت در سطح شهر و پس از آن تقویت زیرساختهای هوشمندسازی چون تأمین پارکینگ های عمومی و تأمین پارکینگ در هر گونه ساخت و ساز، سیستم تک نقشه ای، توسعه ICT، پیش بینی فضاهای مناسب برای ایجاد پهنه دروازه ها در مبادی ورودی شهر کرج با پیش بینی خدمات مورد نیاز، مناسب سازی راه های شهری و پایانه ها برای حرکت و دسترسی آسان توان یابان، تکمیل شبکه مصوب با تاکید بر تسهیل و ساماندهی ارتباط محلات، ساماندهی شبکه های دسترسی مناسب و حرکت پیاده برای تردد آرام در محلات و بین محلات مسکونی، ساماندهی ایستگاه های تاکسی، راه اندازی مترو، توسعه و نگهداری سیستم کارت بلیط یکپارچه حمل و نقل عمومی، هماهنگی میان کاربری زمین و ظرفیت های حمل و نقل شهری، ایجاد محورها و پهنه های با کاربری مختلط برای تقویت شبکه کانونی شهر و سلسله مراتب خدماتی به ویژه در پیرامون ایستگاه های مترو و قطار سبک شهری (TOD)، ارتقاء فرهنگ شهروندان در حمل و نقل عمومی مطالعه و توسعه سامانه هوشمند حمل و نقل هوشمند ITS و… هستیم. مجموعه اقدامات پیش بینی شده با نگاهی بر انسان مداری و پیاده مداری در فرهنگ شهر و حقوق شهروندی است که شهر هوشمند را می توانیم محقق سازیم.
در بحث ترافیک به رغم هزینه های میلیاردی برای احداث پل های غیر همسطح اما در عمل ترافیک تنها از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال یافته و تغییر محسوسی در روان سازی تردد خودروها مشاهده نمی گردد، دیدگاه شما در این خصوص چیست ؟
در تعریف شبکه و سلسله مراتب شبکه باید گفت از همان ابتدا توسعه شهری کرج به درستی و بر اساس یک برنامه مدون اتفاق نیفتاده و از طرفی بررسی سهم سرانه دسترسی ها و شبکه معابر گویای آن است که از حد استاندارد آن بالاست.

لیکن از ابتدا شبکه ای که ترافیک را به درستی و بر اساس سلسله مراتب شبکه هدایت کند و حجم ترافیک را در پیوستگی و هماهنگی کامل با حجم تراکم و بناهای ساخته شده به تعادل برساند وجود نداشته است. با این اوصاف اگر در روان سازی تردد خودروها تاکنون موفقیتی حاصل نشده سه نوع سیاستگذاری دخیل بوده اند:
یکی فقدان سلسله مراتب دسترسی که از گذشته حادث شده است. دوم عدم شکل گیری سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با ساختار و فرم شکل گیری شهر و سوم عدم هماهنگی بین کاربری ها با ظرفیت های حمل و نقل شهری. البته عوامل دیگری نیز بر این موضوع اثر گذاشته اند که نقش این سه عامل مهمتر از سایر عوامل به شمار می روند.
به نظر شما دریافت تسهیلات بانکی روش مناسبی برای تزریق به پروژه ها می باشد، آیا این موضوع بر انگیزه حوزه درآمد شهرداری کرج تاثیر سوء نخواهد گذاشت ؟
در صورتی که منابع مالی لازم برای انجام پروژه ها از سوی شهرداری امکان تامین نداشته باشد دریافت تسهیلات به روشهای مختلف برای تامین نیازهای شهر اجتناب ناپذیر است. مدیریت شهری به انحاء مختلف می تواند برای تامین منابع مالی از فاینانس، صکوک، اوراق قرضه و غیره بهره برداری کند.
دریافت تسهیلات انگیزه لازم را در وهله اول برای تعریف درآمدهای پایدار و در وهله دوم برای بازپرداخت دیون تسهیلات ایجاد خواهد کرد.
در یک نگاه کلی کرج به لحاظ فرصت های سرمایه گذاری در چه شرائطی گرفته است؟ آیا فرصتهای سرمایه گذاری به خوبی در معرض نمایش قرار گرفته است ؟
شهر کرج به لحاظ فرصتهای سرمایه گذاری در موقعیتی مناسب قرار دارد لکن به سبب نوپا بودن سازمان سرمایه گذاری که در اردیبهشت ماه سال 96 پایه گذاری شده و نیز فقدان ساختار سازمانی و از طرفی عدم تهیه پکیج های سرمایه گذاری به سبب انجام نشدن مطالعات امکانسنجی اقتصادی و مالی پروژه ها و نیز نبود مصوبات لازم و متناسب برای انجام انواع شیوه های سرمایه گذاری در این سازمان، ضرورت دارد ابتدا زیر ساخت های سرمایه گذاری در شهرداری فراهم گردد. برای همین منظور اولین جلسه هیات مدیره در تاریخ 13/09/96 و اولین نشست تخصصی با سرمای گذاران استان البرز و بخصوص شهر کرج با عنوان فرصت های سرمایه گذاری کرج در بافت های فرسوده در آذر ماه برگزار گردید.
در خصوص عملکرد 100 روزه کمیسیون متبوعتان توضیحاتی را مرقوم بفرمایید؟
بخش اول) تعداد جلسات کمیسیونها، کمیته ها و كارگروه هاي تخصصي 3 ماهه نخست دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج “حدود هشتاد نشست مستقل و مشترک” اعمّ از نشستهای مدیریتی و کارشناسی، با حضور اعضای محترم شورای شهر کرج، شهرداران، معاونان، مدیران، صاحب نظران و کارشناسان شهرداری های کلانشهر کرج برگزار شده است.

بخش دوم ) موضوعات و مسايل مرتبط با شهر- شهروندان- مدیریت شهری

2-1- طرح ها و لوايح مرتبط
در این مدت تلاش شده است با بررسی چالش های اصلی و موضوعات مهم شهر پس از بررسی و کسب نظرات سایر همکاران در شهرداری و شورای شهر از طریق حضور مؤثر در کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر کرج نسبت به تأمین حقوق شهر، شهروندان، شهرداری و همچنین تسهیل امور مدیریت شهری اهتمام گردد.
2-1-1- فهرست طرحها و تذکرات
* تذکر در جلسه رسمی شورای شهر مورخ 26/06/96 پیرامون صدور چک های بلامحل در زمان مدیریت آقای ترکاشوند
* تذکر در جلسه رسمی شورای شهر مورخ 29/06/96 در خصوص اعلام دلایل کاهش درآمد سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته
* طرح دوفوریتی مصوب در اولین جلسه کمیسیون سرمایه گذاری، تامین منابع مالی و گردشگری؛ تمام لوایح مرتبط با امور سرمایه گذاری در شورای اسلامی شهر و کمیسیونهای مرتبط به محض وصول در اولین جلسه مطرح و تصمیم گیری شود.
* طرح دوفوریتی ارائه شده در جلسه رسمی شورا مورخ 14/08/96 در خصوص تغییر سیستم دو نقشه ای به تک نقشه ای در ساخت وسازها
* طرح ارائه شده در خصوص اصلاح آئین نامه تهاتر؛ این طرح توسط کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای اسلامی شهر در مرحله بررسی و بازنگری قرار دارد.
* مكاتبه با شهرداریهای سایر کلانشهرهای کشور در خصوص درخواست ارسال آئين نامه مصوب تهاتر
در راستاي پيشبرد اهداف، برنامه ها و سیاستهای کلانشهرها و پیگیری اجرای صحیح و به موقع مصوبات قانوني مرتبط (به منظور تأمين حقوق شهرداريها و منافع عموم شهروندان)، از طریق مکاتبه با روسای شورای شهر کلانشهرهای تبریز، اصفهان و تهران آئین نامه اجرایی تهاتر را پیگیری نموده است.
بخش سوم) مشاركت در همايش هاي علمي، پژوهشي و نمايشگاه ها
بخش چهارم) اقدامات به عمل آمده در خصوص سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری
از آغاز فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج و شکل گیری کمیسیون های تخصصی در شورای شهر ، جلسات و نشست های متعددی با حضور مدیریت محترم سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و کارشناسان و معاونان این حوزه تشکیلاتی در خصوص چارت سازمانی، نیروی متخصص و کارآمد، فرآیند گردش کار و عقد قرارداد با سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی و اجرایی شدن بندها و ماده های قانونی اساسنامه سازمان سرمایه گذاری برگزار گردیده است و همچنین لازم بذکر است که جلساتی نیز با حضور آقای پرگو سرپرست سازمان سرمایه گذاری در خصوص تدارک فضا و محل سازمان برقرار و مقرر گردیده است که هر چه سریعتر نسبت به انتقال آن سازمان اقدامات لازم صور ت پذیرد.
4-1- جلسات کمیسیون تخصصی سرمایه گذاری، تامین منابع مالی
کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای اسلامی شهر کرج طی 3 ماه گذشته، نسبت به برگزاری 6 جلسه اقدام نموده که 3 جلسه بعلت بحد نصاب نرسیدن حضور اعضای محترم کمیسیون، ملغی اعلام گردیده است و 3 جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار گردیده که خلاصه آن به شرح آتی است؛
* جلسات برگزار شده
* اولین نشست اعضای کمیسیون-26 شهریور ماه
شورای پنجم به ویژه کمیسیون مذکور در زمینه سرمایه گذاری در کلان شهر کرج و هموار کردن مسیر برای جذب هر چه بیشتر سرمایه گذار و برقراری ارتباط مطلوب و کارآمد میان شورای شهر، شهرداری و سرمایه گذاران بخش خصوصی، اهتمام ویژه ای دارد و مقرر گردیده است با تغییر در رویکردها و نگرشهای حاکم، این مجموعه به سمت توسعه و آبادانی شهر کرج رهنمون شود.
* مصوبات و دستورالعمل ها
* سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری کرج موظف است ظرف مدت زمان در نظر گرفته شده چالشهای پیش روی سازمانی، محدودیتها و امکانات حوزه سرمایه گذاری را بررسی و نتیجه را به شورا و کمیسیون ارائه دهد.
* مقرر گردید که سازمان سرمایه گذاری ومشارکتهای مردمی آینده بانک اطلاعاتی املاک (اطلاعات توصیفی و مکانی) و منابع لازم برای سرمایه گذاری را تهیه و تدوین نماید.
* دومین نشست اعضای کمیسیون-16 مهر ماه
نگرش و رویکرد حاکم بر کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی، پرداختن به پروژه های اولویت دار و مغفول کلانشهر کرج از قبیل ساماندهی حوزه عمومی تپه مرادآب است و تاکید بر آن است که طرحهای مطالعاتی معماری و شهرسازی همراه با توجیه پذیری اقتصادی طرح به صورت همزمان انجام شوند و 8 مرحله کلی مطالعات اقتصادی از قبیل تدوین و بازبینی چشم انداز، بررسی اسناد و مطالعات اسناد فرادست، بررسی تقاضا و کشش بازار، امکان سنجی کلی طرح، بهینه سازی کاربریها، مکانیزم بهره برداری، الگوی مشارکت و در نهایت تعریف بسته های سرمایه گذاری را شامل شوند تا پروژه از ضمانت های جذب سرمایه گذار، اجرا، بهره برداری و در نهایت سودآوری قابل ملاحظه برخوردار باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.