ایران تبلیغی برای شناخته شدن ندارد

پایگاه خبری البرزما-در دنیای امروز که انسان با زندگی پیچیده مواجه شده و روان آدمی بر اثر سختی های این زندگی دچار فرسایش شده ، سفر یکی از راه های رسیدن به آرامش و دوری از سختی ها و مشقت های روزانه زندگی است. پیچیدگی های زندگی روز مره سفر را نیز با خود همراه

کد خبر : 2087
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 تیر 1393 - 10:01
ایران تبلیغی برای شناخته شدن ندارد

پایگاه خبری البرزما-در دنیای امروز که انسان با زندگی پیچیده مواجه شده و روان آدمی بر اثر سختی های این زندگی دچار فرسایش شده ، سفر یکی از راه های رسیدن به آرامش و دوری از سختی ها و مشقت های روزانه زندگی است. پیچیدگی های زندگی روز مره سفر را نیز با خود همراه ساخته و افرادی که می خواهند به سفر بروند به سختی می توانند به این امر مبادرت ورزند . با این حال سفر نیز دگردیسی داشته و به شکل و شمایل مختلف خود را نشان می دهد در واقع امروزه با انواع سفرها مواجه هستیم. برای آشنایی با سفر از نوع جهانگردی با مهدی عبدی که چند سالی قدم بر جاده گذاشته و حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر ، سه قاره آسیا ، اروپا و آفریقا ، ۲۱ کشور ، ۷۰ شهر سفر نموده به گفتگو نشستیم تا از تجربیات وی بهره مند شویم.چه شد که شما جهانگرد شدید؟
قرار نبود سفر را با این جدیت پی گیری کنم البته نا گفته نماند سفرهای داخلی را پیش تر از این شروع کرده بودم.
به عبارتی شما در ابتدا سفر را از داخل کشور شروع کردید؟
بله
به چه صورت بود ؟
به صورت گروهی سفر را آغاز کردیم. بعد از آن سفرهای داخلی را از زمان دبیرستان شروع کردم.
اولین کشور خارجی که رفتید کدام کشور بود ؟
من از آذربایجان شروع کردم وقتی من شروع کردم جریان آزاد اطلاعات به این وسعت نبود. الان اطلاعات به طرق مختلف در حال جابجایی و مبادله است . کانال ها و شبکه های اجتماعی ، اینترنت و راه های دیگری برای دسترسی به اطلاعات بوجود آمده است که می توان به راحتی هر آنچه را که می خواهی به دست بیاوری.
چرا آذربایجان را انتخاب کردید؟
به دلیل نزدیکی که داشت.
چه سالی به کشور آذربایجان سفر کردید؟
نوروز ۸۴ بود
تصوری که از آذربایجان داشتید چگونه بود و وقتی به آن کشور قدم گذاشتید با چه واقعیتی مواجه شدید؟
شاید سخنان من برای خوانندگان حالت طنز داشته باشد ولی در قدم اول فقط می خواستم به خارج از مرزهای ایران قدم بگذارم تصوری که از آذربایجان داشتم ناشی از فیلم هایی بود دیده بودم در صورتی که وقتی به خاک آذربایجان قدم گذاشتم هیچ شباهتی به تصاویری که از فیلم ها دیده بودم نداشت . آذربایجان آن زمان بیشتر به یکی از شهرهای متوسط به پایین ایران شبیه بود یعنی هیچ جاذبه ای که از خارج از ایران توقع داشتم در آذربایجان ندیدم.
به عبارتی می خواستید توسعه یافتگی را در آذربایجان مشاهده کنید ؟
بله و آن توسعه یافتگی را در آنجا ندیدم .
آنچه را که دیدید برای شما قابل قبول بود ؟
در واقع از لحاظ فرهنگی جوری نبود که یک جهانگرد را برای رفتن مجدد به آذربایجان تحریک نماید .
یعنی چه ؟
یعنی اینکه یک جهانگرد وقتی به یک کشور خارجی می رود یا به دنبال دیدن مراکز فروش ، ساختمان ها با نوع معماری جدید، فرهنگ خیلی عالی است در حالی که در آذربایجان هیچ کدام از این ها را ندیدم.
مقصد شما در آذربایجان کدام شهر بود ؟
باکو
تصور من از یک جهانگرد این است که در یک کشور خارجی شهر به شهر و حتی روستا به روستا به دنبال مطالب جدید باشد تا چه اندازه تصور من درست می باشد؟
بله تصور درستی دارید و در واقع باید تاکید کنم سفر آذربایجان تجربه اول من بود.
بعد از آذربایجان کدام کشور را برای گردش انتخاب کردید؟
ترکیه در آن کشور هم فقط استانبول را برای گردش انتخاب کردم بعد از ترکیه به تایلند رفتم و در این روند آن تغییر دیدگاهی که منتظر آن بودم در حال شکل گیری بود به واقع تجربیات سفرم افزایش یافته بود.

سفرهایی که رفتید به چه نحوی بود ؟
سفرهای اول و دومم کاملا شخصی بود به عبارتی تا مرز رفتم و بعد از مرز نیز دوباره سوار ماشین می شدم و به مقصدم در کشور میزبان می رفتم . سفر دومم به ترکیه با قطار رفتم و حدود ۲ روز و نیم در راه بودم .
ا 

از کجا سوار قطار شدید؟
از تهران سوار شدم دریاچه وان که پیاده شدیم سوار کشتی شدیم و سمت دیگر دریاچه دوباره سوار قطار شدم و استانبول پیاده شدم .
اشاره داشتید که به ترکیه نیز سفر کردید چرا در ترکیه سایت های تاریخی را برای گردش انتخاب نمی کردید و به شهرهای توریستی نظیر استانبول می رفتید؟
تاکید می کنم در سفر ترکیه هنوز من شناخت خیلی زیادی از جهانگردی نداشتم به همین دلیل استانبول را برای مقصد خود در نظر گرفتم مطمئنا خوانندگان اطلاع دارند که ترکیه به مانند ایران نیز برای ادوار تاریخی سایت های گردشگری تاریخی فراوانی دارد و اگر آن زمان من اطلاعات اکنون را داشتم مطمئنا تجربه سفر دیگری می اندوختم. در واقع با اطلاعاتی که در آن برهه داشتم می خواستم در هزینه سفر صرفه جویی کنم و کشورهای نزدیک به ایران را انتخاب می کردم.
در سفرهایی که داشتید غیر از استانبول کدام شهرهای ترکیه را دیده اید ؟
هیچکدام
و تغییر دیدگاه شما چگونه شکل گرفت؟
از شرق آسیا شروع شد. بعد از ترکیه به تایلند رفتم. نگاهی که به تایلند می توان داشت با آنچه که در ذهن عامه مردم ایران از گردشگری تایلند جا افتاده به طور کلی متفاوت است. در سفر به تایلند مدرنیزاسیون توریستی ، شهری را لمس نمودم و دیدم. من در تایلند جزئیاتی را دیدم که در کشور خودمان و ترکیه و آذربایجان ندیدم مراکز فروش تایلند ، توریست هایی که به تایلند آمده بودند خیلی با ترکیه و آذربایجان متفاوت بود. شما در تایلند سراسر جهان گردشگر می بینید این بدان معناست که کشور تایلند برای جذب گردشگر کارکرده و زیر ساخت های لازم را فراهم آورده است.

ا

چگونه تایلند به این نقطه رسیده که می تواند از همه جای دنیا جهانگرد بپذیرد؟
مطمئنا خواسته اند تا به این نقطه برسند . در قدم اول تمام مردم تایلند توانایی مکالمه به زبان انگلیسی را دارند حتی دستفروش کنار خیابان نیز می تواند به زبان انگلیسی صحبت کند. در همه جای دنیا از جهانگردان به نحوی کلاهبرداری می شود کم و زیاد دارد ولی در تایلند مردم با جهانگردان رو راست هستند و قصد کلاهبرداری از توریست ها را ندارند خیلی کم پیش می آید که از توریست ها کلاهبرداری کنند . ممکن است در یک کشوری به دلیل امکانات گردشگری به قدری به گردشگر خوش بگذرد که اگر اتفاق ناگواری برای او رخ دهد آن اتفاق به دلیل خوش گذشتن به چشمش نیاید مثلا در سفر دومی که به تایلند داشتم دوربین دوستم گم شد ولی چون به ما خیلی خوش گذشته بود اصلا به چشممان نیامد. در ترکیه و آذربایجان وضع به این منوال نیست در این دو کشور وقتی از شما چیزی دزدیده می شود ممکن است طوری با شما رفتار کنند که خاطره بدی نیز برای شما باقی بماند و این باعث می شود که به آن کشورها سفر نکنید.
پیرامون آن تغییر نگرش در حال صحبت بودید؟
بله تجربه و اطلاعات دو عاملی هستند که در تغییر نگرش یک فرد پیرامون سفر تاثیر دارد . مسلما وقتی یک نفر چند سفر برود به تجربیات و اطلاعاتش افزود می شود و من نیز خارج از این قاعده نبودم. وقتی سفرهای خودم را شروع کردم اطلاعات در این حجم در دسترس نبود ولی الان انواع و اقسام کانال های تلگرامی وجود دارد و شما به هر سو که نظر بیاندازید در هجوم انواع اطلاعات قرار دارید. بنده نیز با شما هم عقیده هستم وقتی یک فرد می تواند خود را جهانگرد معرفی کند که چند شهر از یک کشور را دیده باشد و جزئیات فرهنگی آن شهرها را بررسی کرده باشد که برای من در تایلند این اتفاق رخ داد و دو شهر را دیدم و گردش نمودم.
این دو شهر اختلافات فاحشی با هم داشتند یا اینکه از نظر زیرساخت های شهری به هم نزدیک بودند ؟
تقریبا به هم نزدیک بودند ولی آن نکته ای که در پرسش شما نهفته است من در مالزی دیدم وقتی فرودگاه کوالا لامپور پیاده شدم همه شهروندان به زبان انگلیسی صحبت می کردند شهر خیلی مدرن بود آنجا تصمیم گرفتم به یکی از جزایر مالزی در شمال شرقی بروم در آنجا بود که تفاوت ها را به عینه دیدم در آن جزیره با یک طبیعت بدوی مواجه بودم که مردم توانایی صحبت به زبان انگلیسی را نداشتند.
بعد از مالزی به خاک سنگاپور قدم گذاشتم که آن کشور جزو کشورهای توسعه یافته محسوب می گردد وقتی آن سرزمین و کشور را دیدم به حال سنگاپوری ها غبطه می خوردم که چرا من نمی توانم در چنین شهر و کشورهایی زندگی کنم توسعه یافتگی و مدرنیته در حد اعلی وقتی که مقایسه می کردم خیلی ناراحت می شدم. در سنگاپور مردم در رفاه کامل در حال زندگی هستند و شما با پدیده ای به نام کلاهبرداری مواجه نیستید. امنیت فوق العاده بالاست سیستم حمل و نقل بسیار پیشرفته و این مولفه ها باعث تغییر دیدگاه من پیرامون جهانگردی شد.

 

در سنگاپور چه نکته ای نظر شما را جلب نمود؟
کشور سنگاپور را باید جزو پیشرفته ترین کشورهای دنیا قلمداد نمود به قدری برای توریست ها مسایل را ساده کرده اند که اگر یک توریست به تنهایی وارد آن کشور شود با در دست گرفتن یک نقشه به راحتی می تواند همه جای سنگاپور را گردش کند.
مجتمع تفریحی معروف Marina Bay Sands از جمله مکان هایی بود که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.
چگونه واکاوی فرهنگی به کشورهایی که سفر می کنید در شما بوجود آمد ؟
از زمانی که با کوله سفر خود را شروع کردم سرآغاز همه تغییرات است من از مالزی سفر با کوله پشتی را شروع کردم در آنجا چند نفر بودند از کشورهای مختلف از جمله سوئد استرالیا و از مالزی آمده بودند، همگی در یک جزیره بودیم وقتی در کنار این افراد قرار گرفتم و از تجربیات آنها استفاده کردم متوجه تغییر دیدگاه خود پیرامون سفر شدم. در این زمان برنامه سفر من به مالزی و سنگاپور اختصاص پیدا کرده بود که در طول ۱۴ روز این دو کشور را سیاحت نمودم.
نحوه سفر را تشریح نمایید؟
مانند مردم عادی سفر می کردم به ترمینال می رفتم و بلیط تهیه می کردم و با خود مردم مالزی همسفر می شدم این نوع سفر تو را به مردمی که به کشورشان رفتی نزدیک تر می کند .

برخورد مردم با شما چگونه بود ؟
وقتی کوله و دوربین را می بینند دید مردم نسبت به تو خیلی عوض می شود.
چه چیزهایی از هم می پرسیدید ؟
معمولا می پرسند از کجا آمده ای
و قتی شما می گفتید از ایران آمده ام کشور ما را می شناختند ؟
متاسفانه باید بگویم شناختی از کشور ما ندارند و ایران را با عراق اشتباه می گیرند. و بعضی ها هم نمی دانستند ایران در کجای دنیا قرار دارد.
منتظر این پاسخ شما بودم چگونه به آنها تفاوت ایران و عراق را توضیح می دادید؟
من در حرفه عکاسی نیز فعالت دارم و از مناطق مختلف ایران عکس دارم در اندونزی زمان عید فطر بود که به آنجا رسیدم همه فکر می کردند که ما تو ایران با شتر تردد می کنیم اندونزی که بودم با آن گروه برای تفریح سمت یک آبشار رفتیم که برای من جذابیتی نداشت وقتی که دیدن آبشار به پایان رسید با همسفرانم به دور میز نشستیم و عکس هایی که از آبشار بیشه داشتم به آنها نشان دادم از دیدن آبشار بسیار تعجب کردند بعد از آن خواستم که یه کاغذ و قلم برایم بیاورند نقشه ایران را کشیدم و تمام مناظر طبیعی کشورم را از شمال و مرکز و جنوب و غرب برای آنها توضیح دادم در آن لحظه احساس خیلی خوبی داشتم که می توانم برای اندونزیایی ها توضیح بدهم که کشور من کجای این کره خاکی وجود دارد حتی اگر به تعداد ۸ نفر باشند.
خوراک در سفر خیلی مهم است در این مورد توضیح دهید ؟
غذا یک مولفه بسیار مهم در سفر است من از محلی ها می پرسیدم که چه نوع غذاهایی دارید در کشورهایی که رفتم می دیدم که هموطنان به دنبال غذاهای ایرانی هستند که با این رفتار به شدت مخالف هستم زیرا اگر غذای ایرانی خواسته باشیم در مملکت خودمان است برای گردش وقتی به کشور دیگری می رویم باید با فرهنگ آنها در ابعاد از جمله فرهنگ غذایی آنها آشنا شویم. غذاهای جنوب شرق آسیا به مزاج ما ایرانی ها سازگار نیست ولی بعضی از غذاهای آنها خیلی لذیذ و خوشمزه است . مثلا کباب ساته که شما نوع گوشت را تعیین می کنید و آنها بر اساس گوشتی که انتخاب کرده اید کباب ساته را برای شما آماده می کنند.
وقتی با کوله پشتی به گردش می روید پیدا کردن جای خواب از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه نمود در این مورد چه اقدامی انجام دادید؟
وقتی این مدل سفر کردن را انتخاب کردم با سایت Couchsurfing آشنا و ثبت نام کردم و هر آنچه که پیرامون خود لازم بود ثبت کردم. افرادی که در کشور میزبان هستند بعد از دیدن و مطلع شدن شدن از مشخصاتم برای پذیرایی از من اعلام آمادگی می کنند و خدماتی که می توانند ارائه دهند اعلام می کنند و با هم قرار می گذاریم و بعد از رسیدن به مقصد میزبان به دنبال مهمان می آید و مدت زمانی که از قبل توافق کرده اند فرد مهمان آنجا هست.
شما چنین تجربه ای داشتید ؟
بله و اولین میزبانی که در مالزی گرفتم به راحتی گیرم آمد.
در مدل Couchsurfing وقتی یک نفر میزبان شما می شود لزوما وقتی آن فرد به ایران می آید شما هم حتما باید میزبان وی شوید؟
هیچ ضرورتی ندارد ممکن است شما نتوانید میزبان وی شوید در واقع میزبان شدن بدون هیچ چشمداشتی انجام می شود
انگیزه افراد از میزبان شدن در کشورهای دیگر از خارجی ها چیست ؟
ارتباط برقرار کردن است. مثلا میزبان من در مالزی از توانایی های هنری که دارم خوشش آمده بود و او نیز دستی بر هنر داشت وقتی که من در منزلش بودم پیرامون نقاط مشترکی که با هم داشتیم خیلی با هم صحبت کردیم .
اشاره نمودید که مردم کشورهایی که به آنجا سفر کرده اید ایران را نمی شناختند و یا اینکه ایران را با عراق اشتباه می گرفتند چرا ؟
چون که ایران تبلیغی برای شناخته شدن ندارد هر چیزی که خواسته باشد تا شناخته شود باید حول آن تبلیغ نمود.
تلقی که خارجی ها از ایران دارند چگونه است ؟
در برخوردهایی که با مردم مختلف جهان داشتم آنها ما را مردمانی تروریست می دانند و اینکه کشورمان هیچ گونه تنوع طبیعی از قبیل پوشش جنگل و کوه ندارد، زنها برقع می پوشند در واقع تصوراتی که می توان از کشوری مانند عربستان داشت از کشور ما در ذهن شان دارند .
همچنین به این نکته اذعان داشتند که هیچ بانکی در ایران اعتبار ندارد و یک جهانگرد وقتی خواسته باشد به ایران بیاید باید با خود پول نقد حمل کند به عبارتی کارت اعتباری توریست ها در کشور ما کارایی ندارد و این خیلی عجیب است .
شما چگونه ذهنیت آنها را نسبت به کشورمان اصلاح می کردید ؟
عکس هایی که با خود داشتم در اصلاح دیدگاه آنها خیلی تاثیر گذار بود و تغییر دیدگاه آنها را وظیفه خود می دانستم و وقتی مناظر ایران را می دیدند خیلی برای آمدن به ایران علاقمند می شدند . از سفر اسپانیا شما خاطره ای تعریف کنم یک شب با دوستم که از هنرمندان و نقاشان به نام اروپا بود نشسته بودیم وقتی عکس های معماری ایران را به او نشان دادم خیلی به معماری ایران علاقمند شد در آن لحظه تصمیم گرفت تا تعدادی از کارهایش را با الگو برداری از معماری و عناصر ایرانی پیش ببرد این اتفاق برای من خیلی ارزشمند بود که توانستم کشورم را به یک اروپایی معرفی کنم.
نکته قابل توجه این است که شما قبل از سفر به جاهایی که می خواهید بروید اطلاعات را استخراج نموده و بعد می روید چگونه به این اطلاعات دسترسی پیدا می کنید؟
از سایت های گردشگری به زبان اصلی کسب اطلاعات می کنم سایت های فارسی زبان مشکل دارند و معمولا مطالبشان کپی برداری است که منبع موثقی برای کسب اطلاعات نمی باشد به عبارتی کسانی که این مطالب را نوشته اند خودشان سفر نکرده اند بلکه از سایر سایت ها کپی گرده اند . من اطلاعات را از سایت های انگلیسی زبان به دست می آورم علاوه بر این همه کشورها اطلاعات گردشگری خود را به صورت pdfبه زبان انگلیسی درآورده اند و در سایت های گردشگری به اشتراک گذاشته اند.
کدام بخش از اندونزی مسافرت کردید؟
بالی که دارای معابد زیبا و گوناگونی است رفتم.
بعد از شرق آسیا کدام قسمت از جهان را برای سفر انتخاب کردید؟
سفر اروپایی را شروع کردم و برای اولین مقصد اتریش را انتخاب کردم. ویزا خیلی دشوار گرفتم و چون دوستی از اتریش داشتم دعوت نامه برایم فرستاد روند گرفتن ویزا در ایران برایم خیلی مشکل بود این روند را به دوستم اطلاع دادم و او راهنمایی های لازم را کرد من ایمیلم را به اتریش فرستادم و از آنجا پیگیر شدم و بعد از پیگیری های لازم ویزای شینگن گرفتم و برای گردش در ۶ کشور اروپایی برنامه ریزی کردم و به طور حرفه ای سفر خود را آغاز کردم.
منظور شما از حرفه ای بودن چیست ؟
وقتی که می گویم برای ۶ کشور برنامه ریزی کرده ام به این معناست که ساعت حرکت همه هواپیماها، اتوبوس ها و کلیه وسایل نقلیه را درآورده ام و می دانم فلان روز کجا باید باشم و چند روز باید به شهر یا کشوری برای سفر اختصاص بدهم. در جدولی که برای سفر یک شهر یا کشور طراحی کرده ام فاصله تمام شهر ها و هزینه هایی که باید انجام دهم یادداشت کرده ام و به کوچکترین جزئیات توجه نموده ام.
نیاز توالتی را چگونه برطرف کردید؟
در شرق آسیا به خصوص سنگاپور مشکلی به نام توالت اصلا وجود ندارد در مالزی و اندونزی نیز کم و بیش چنین وضعیتی حاکم است ولی در اروپا اندکی با دشواری مواجه هستیم زیرا که باید برای توالت رفتن هزینه پرداخت نماییم برای هر موقع توالت رفتن حدود یک یورو معادل ۴ هزار تومان باید پرداخت نماییم. توالت هایی که من در سنگاپور دیدم بی نظیر بود ولی در مالزی در جزایری که رفته بودم توالت هایشان مثل توالت های قدیمی روستایی ما بود در واقع سعی کرده بودند توریستی به شکل ابتدایی حفظ کنند.
وقتی وارد اتریش شدید چه حسی داشتید ؟
حس من به مانند کسی بود که شهروند جهان شده بودم.


برخورد مردم با شما چگونه بود ؟
بسیار عالی؛دیدگاه اروپاییان به توریست خیلی حرفه ای بود و من وقتی در این کشورها قدم می زدم احساس خیلی خوبی داشتم. در اتریش من مدرنیته سنگاپور را ندیدم ولی سبک خاص خودشان را حفظ کرده اند یعنی سعی کرده اند شهرها را به همان صورت که بوده نگه دارند. تجمل گرایی نمی کنند و در واقع زندگی می کنند. نظم و انظباط و تمیزی در اتریش خیلی قابل توجه بود.

در بدو ورود به اتریش برای شما مشکلی پیش نیامد؟
خیر وقتی از هواپیما پیاده شدم به راحتی از گیت رد شدم ولی در سنگاپور متفاوت بود وقتی که پی بردند ما ایرانی هستیم ما را از بقیه مسافران جدا کردند و در ابتدا از ما خواستند که جیب هایمان را خالی کنیم بعد از ما پرسیدند دلیل سفرتان به سنگاپور چیست ؟ با چه وسیله ای می خواهید سفر کنید حدود یک ربع و ۲۰ دقیقه منتظر شدیم. وقتی ماموران دیدند که من به عنوان عکاس در حال سفر هستم به راحتی من را پذیرفتند.
با مردم عادی اتریش برخورد داشتید؟
برخورد داشتم ولی چون سفر کوله پشتی در اروپا خیلی زیاد است حضور من در آنجا خیلی عادی بود.
نکاتی که شما مطرح می کنید با آنچه که شنیده های من مبنی بر نژاد پرست بودن اروپایی ها است مطابقت ندارد در این مورد توضیح دهید ؟
نژادپرست بودن اروپایی ها واقعیت ندارد و یا اینکه حداقل من با آن برخورد نداشتم وقتی شما به عنوان یک توریست اقدام به سفر می کنید آنچه شما را ارزشمند می کند اطلاعاتتان است و این اطلاعات به مانند سلاح عمل می نماید وقتی شما در اروپا از هنر تاریخ و خیلی از مسائل را مطرح می کنید شما را به عنوان یک آدم مطلع قبول دارند و این پذیرفتن خیلی از مشکلات را برای تو حل می کند .
آیا درست است که می گویند هزینه حمل و نقل درون شهری اروپا بالاست؟
در اروپا هزینه حمل و نقل درون شهری خیلی بالاست من از طریق یکی از دوستانم با سایت blablacar آشنا شدم وقتی در آن سایت ثبت نام می کنید برای رفتن از این شهر به شهر دیگر باید در سایت جستجو کنی روزی که می خواهید از اتریش به آلمان بروید ببینید چند نفر هم مسیر هستند و این مسیر را طی می کنند فرد صاحب خودرو مشخصات ماشین، شرایط سفر و همچنین میزان کرایه را ذکر نموده و توریست با خواندن آن شرایط برای رفتن با وی یا اعلام آمادگی می کند یا نمی کند. در واقع داشتن اطلاعات این موارد است که هزینه سفر را کاهش می دهد.همچنین در اروپا سایت آلمانی زبان است که وقتی شما مثلا از برلین به مونیخ خواسته باشید بروید مسیرهای متفاوتی به شما پیشنهاد می دهد حتی در بعضی از مسیرها به شما می گوید اگر از نقطه a به نقطه b با فلان وسیله نقلیه بروی برای شما ارزان تر خواهد افتاد. در ایران یک مرتبه می خواستم از کرج به کاشان بروم هر چه سایت ها را زیر و رو کردم هیچ گونه اطلاعاتی به من داده نشد. به عنوان یک توریست ایرانی از اسپانیا به ایتالیا سفر کرده ام خیلی راحت ولی در کشور خودم نمی توانم زمان حرکت اتوبوس ها را به شهر دیگر استخراج نمایم .

و اما سفر ماجراجویانه شما به آفریقای جنوبی ؟
سفر آفریقای جنوبی سفری متفاوت بود . در آلمان دوستی پیدا کردم که گفت در ابتدای سال نو به آفریقای جنوبی می رویم اگر دوست داری تو هم بیا.
سفر آفریقای جنوبی چگونه بود ؟
سبک و شیوه سفر به آفریقای جنوبی با همه سفرهایی که رفتم به کلی متفاوت بود من سفر منحصر به فردم را در آفریقای جنوبی تجربه کردم. تفریحات این سفر برای گردشگران ماجراجویان است در سفر آفریقای جنوبی من به جاهایی رفتم که بر طبق گفته محلی ها هنوز هیچ ایرانی به آنجا پا نگذاشته است.
آفریقای جنوبی برای گردشگر ایرانی ناشناخته است؟
۴۰درصد از ایرانی ها وقتی از آفریقای جنوبی نام می بریم یاد گرسنگی و بدبختی و بیچارگی می افتند در صورتی که دوستان آلمانی من می گفتند که ماشین های پورشه ای که در آفریقای جنوبی دیدیم در خود آلمان کمتر دیدم . ساختمان ها نوع معماری و تفریحات غذاها و همه چیز در حد فوق العاده است به عبارتی اگر یک سال برای سفر در آفریقای جنوبی وقت بگذارید باز هم کم است.
سفرهایی که می روید چقدر هزینه بر است ؟
هزینه زیادی نمی برد دبه شرط اینکه اگر مهارت و اطلاعات کافی پیرامون سفرهایی که می روید داشته باشید توریست ها باید راهکار کم خرج کردن را بدانند.
به کسانی که دوست دارند مسیری که شما پیموده اید انتخاب کنند چیست؟
پیشنهاد می کنم اول زبان انگلیسی را در حد عالی یاد بگیرند و بر ترس از سفر غلبه کنند.
هزینه سفر در ایران و خارج را چگونه مقایسه می کنید ؟
به نظرم هزینه سفر در ایران خیلی بیشتر از خارج است .من و دوستم در ایران برای هتل شبی ۱۸۰هزار تومان دادیم صبحانه ۲ عدد تخم مرغ آب پز، ۴ تیکه پنیر، وای فای فقط تو لابی، امکانات هتل یک اتاق یک تخت یک یخچال کوچک و یک تلویزیون معمولی، در تایلند هتل اتاق شبی ۳۰ دلار هتل دارای دو استخر است که یکی در بالای هتل و دیگری در طبقات پایین است فروشگاه ها کنار هتل است صبحانه رایگان است به عبارتی اگر خواسته باشم یک هفته سفر کنم در شرق آسیا نسبت به ایران ارزانتر می شود.
گفتگو از داووددهقانی محمودآباد

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.