کارآفرینی و نوآوری اجتماعی در حوزه ICT می تواند حلال مشکلات ایران باشد

پایگاه خبری البرز ما- مباحث اجتماعی امروز با مباحث اجتماعی چند سال پیش تفاوت های کلانی کرده و پرداختن به این موضوعات اجتماعی، نگاه جدید و خاص خود را می طلبد . دکتر سعید زرندی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سمینار سومین جشنواره ملی ایده ها و فرصت ها (اولین استارت آپ

کد خبر : 8934
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اسفند 1396 - 15:37
کارآفرینی و نوآوری اجتماعی در حوزه ICT می تواند حلال مشکلات ایران باشد

پایگاه خبری البرز ما- مباحث اجتماعی امروز با مباحث اجتماعی چند سال پیش تفاوت های کلانی کرده و پرداختن به این موضوعات اجتماعی، نگاه جدید و خاص خود را می طلبد .

دکتر سعید زرندی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سمینار سومین جشنواره ملی ایده ها و فرصت ها (اولین استارت آپ در حوزه آسیب‌های اجتماعی) که به همت معاونت فرهنگی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه برگزار شد با اعلام این مطلب افزود : خلاقیت و نوآوری در بخش های مختلف زندگی بشری در حال خود نمایی است و این سمینا ر از این جهت که در بخش آسیب های اجتماعی خلاقیت ها را به مسابقه گذاشته جذابیت دارد.

دکتر زرندی با اشاره به تغییر شکل معضلات اجتماعی فزود : کارشناسان برای حل مباحث اجتماعی امروزی باید به نگاه و ابزارهای جدید مسلط باشند و اگر خواسته باشند با دیدگاه های چند سال پیش به این موضوع و آسیب ها نگاه کنند موفقیتی به دست نمی آورند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به انواع خلاقیت هایی که در ابعاد زندگی بشر امروز رخ داده خاطر نشان ساخت : آنچه اقتصاد امروز دنیا را برجسته می کند تمرکزی است که بر روی نوآوری و خلاقیت دارد، اگر در دو دهه پیش می گفتند در 20 سال آینده اقتصاد دنیا بر محور نوآوری و خلاقیت می چرخد کمتر ملموس بود ولی اکنون با اتفاقات و ابداعاتی که در حوزه تکنولوژی و اپلیکیشن ها رخ داده می توان آن را لمس نمود و می توان اذعان کرد آینده دنیا بر نوآوری و خلاقیت متکی می باشد

دکتر سعید زرندی در ادامه سخنانش با اشاره به شاخص هفت بُعدی Global Innovation Index افزود : فارغ از نقدهایی که بر آن وارد است در دو بُعد سرمایه های انسانی ایران رتبه سوم را دارد و در بخش دیگری از این شاخص کشور ما جایگاه مناسبی ندارد ، به عبارتی در حوزه نهادی شامل قانون و اجرای آن رتبه 106 به خود اختصاص داده و برای جبران این جایگاه و بهبود آن به تاثیر گذاری و تحرک قوا از جمله قوه قضاییه نیاز داریم .

استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد اگر اعتقاد داریم که راه حل مشکلات کشور از مسیر نوآوری و اقتصاد دانش بنیان می گذرد باید در این زمینه راه حل ارائه دهیم و توجه ویژه ای به این قسمت از اقتصاد داشته باشیم.

وی افزود در ایران افراد توانمند حضور دارند و اگر بستر فعالیت آنها فراهم شود در دنیا حرف برای گفتن دارند و زمینه حضور و فراهم کردن بستر برای شکوفایی این افراد وظیفه حکومت می باشد.

دکتر سعید زرندی با اشاره شاخصGII افزود : در بعضی از قسمت های این شاخص، کشور ایران رشد خوبی داشته ولیکن باید شرایط مطلوبی فراهم باشد یعنی باید بین شاخص نیروی انسانی تحصیلکرده و شرایط قانونی یک تناسبی وجود داشته باشد و نزدیک کردن این شاخصه ها عزم جدی حکومت را می طلبد.

استاد دانشگاه علامه یادآور شد : اگر مسوولان به این اجماع برسند که محیط نوآوری ها در ابعاد مختلف می تواند معضلات کشور را حل کند درنتیجه با وجود نوآوری های اجتماعی می توان مشکلات این حوزه را حل نمود و در این فرایند این مردم هستند که نقش آفرین می شوند همان طور که با حضور مردم اقتصاد مقاومتی شکل گرفت و با حضور مردم می توان دولت را کوچک نمود چرا که راه مردم یک راه پرپتانسیل می باشد.

دکتر زرندی اذعان نمود : با مطالعاتی که در زمینه کسب و کار دیجیتال و استارت آپ ها دارم می توان اذعان نمود کارآفرینی و نوآوری اجتماعی در حوزه ICT ، می تواند حلال مشکلات ایران باشد چرا که با حضور جوانان خلاق می توان هر مشکل را به یک فرصت تبدیل نمود.

دکتر زرندی به انواع مختلف تجارب دنیا در زمینه نوآوری در ابعاد کالا و خدمات اشاره نمود و گفت : جهان نوآوری ها را در ابعاد مختلف تجربه کرده و با دیدن تجربه ها آنها و با کمک از مردم مشکلات کشور را برطرف سازیم چرا که برای رفع این مشکلات، حکومت به تنهایی قادر نمی باشد .

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود در بررسی هایی که صورت گرفته محققان موضوع «اتکا به مردم» را برگرفته از سنت « گلریزان ایرانی ها » عنوان نموده اند و امروزه واژه crowdsourcing که به معنی «برون سپاری» کارها به مردم یا جمع سپاری است به نوعی برگرفته از این سنت ایرانی می باشد .

دکتر زرندی افزود برون سپاری به مردم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر توجه کرده باشید مخصوصا در فجایع طبیعی زمانی که مردم در صحنه حضور پیدا می کنند شاهد هستیم که مشکلات با سرعت بیشتری رفع و رجوع میشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.