برگزاری 140 ساعت دوره آموزشی برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی استان البرز

پایگاه خبری البرزما- بیش از 20 دوره آموزشی طرح هور به مدت 140 ساعت برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی استان البرز برگزار گردید.دکتر مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان البرز با اعلام این خبر افزود : از جمله معضلات و آسیب های اساسی در کشور، جرایم و تخلفاتی است که نیروی

کد خبر : 7696
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 11:40
برگزاری 140 ساعت دوره آموزشی برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی استان البرز

پایگاه خبری البرزما- بیش از 20 دوره آموزشی طرح هور به مدت 140 ساعت برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی استان البرز برگزار گردید.دکتر مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان البرز با اعلام این خبر افزود : از جمله معضلات و آسیب های اساسی در کشور، جرایم و تخلفاتی است که نیروی انتظامی به عنوان جرایم مختل کننده امنیت اخلاقی با آن ها برخود می کند، جرایمی همچون بی حجابی و بدحجابی، مزاحمت خیابانی، روابط غیرمتعارف دختران و پسران است که از یک سو بی تفاوتی نسبت به مرتکبین جرایم و تخلفات مذکور آثار سویی در تشدید تدریجی انحرافات مرتکبین و شکستن قبح جرایم مذکور و از بین رفتن مرزهای اخلاقی و فرهنگی در جامعه خواهد داشت و از سوی دیگر برخوردهای خشن و اعمال کیفرهایی نظیر شلاق، حبس و جزای نقدی با مرتکبین این جرایم که اکثراً جوانان غافل و ناآگاه و فریب خورده می باشند، حیای فردی را از بین برده و موجبات تقابل با ارزش های فرهنگی و مذهبی جامعه را فراهم می آورد.
وی افزود : از این رو لازم است پیش از ورود به راه حل های کیفری؛ بدواً به فرایندهای اصلاحی و تربیتی فرهنگ محور مبتنی بر آموزش مهارت ها روی آورد و مجازات را تنها محدود به افرادی نمود که اقدامات اصلاح گرانه در آنان اثر بخش نبوده است.
جوهری خاطر نشان ساخت : دوره های آموزشی مدیریت مهارت و دانش رفتار (طرح هور) از جمله آموزش-هایی است که در سال های اخیر به عنوان یکی از مجازات های جایگزین برای مجرمان و گروه های آسیب دیده به اجرا درآمده است و با توجه به موفقیت در برگزاری دوره های مذکور برای مرتکبین جرایم، می تواند نقش مؤثری در کاهش نرخ ارتکاب جرایم امنیت اخلاقی و کاهش تکرار این نوع تخلفات و جرایم داشته باشد.
معاون اجتماعی دادگستری البرز افزود : این دوره در بیش از 140 ساعت برای متهمان معرفی شده از سوی پلیس امنیت اخلاقی استان البرز برگزار گردیده که متهمان امنیت اخلاقی پس از طی نمودن دوره، گواهی شرکت در دوره جهت ارائه به پلیس امنیت اخلاقی را دریافت نمودند؛ همچنین این دوره برای مرتکبین جرایم تعزیری درجه 6 تا 8 در ندامتگاه مرکزی کرج برگزار می گردد که طی آن تعداد زیادی از زندانیان در این طرح شرکت نموده و از اثر بخشی قابل توجهی برخوردار است.
در کنار این دو شیوه، با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با ریاست محاکم عمومی و انقلاب شهرستان کرج و توجیه قضات، دادنامه هایی در خصوص معرفی مجرمان جرایم اخلاقی سبک جهت سپری نمودن دوره های مدیریت مهارت و دانش رفتار به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صادر می گردد که در این خصوص نیز برای مجرمان معرفی شده دوره های آموزشی لازم برگزار می گردد.
دکتر جوهری خاطر نشان ساخت : در این دوره ها سعی بر این است تا با ارتقای کرامت انسانی و احیای اخلاق و آگاهی از توانایی های ذاتی فرد در کنار توانایی های اکتسابی که به دست فراموشی سپرده شده است، استفاده صحیح از استعدادها، ظرفیت ها و توانمندی ها و بهبود روابط میان فردی مورد تأکید قرار گیرد؛ به عبارتی دیگر این طرح با استفاده از تلفیق آموزه های دینی و روانشناسی تلاش می کند فرد به خودشناسی رسیده و به مرتبه ای از بصیرت و آگاهی و شناخت فردی و اجتماعی برسد که به سادگی و به سرعت بزه و آسیب اجتماعی را تشخیص داده و در برابر آن ها ایستادگی نماید.
وی شرح دوره را اینگونه برشمرد : در روز اول دوره، شرح مختصری از قواعد دوره همچون رعایت نظم و انضباط، رعایت حرمت یکدیگر، مختصر و مفید صحبت کردن و… توسط استاد بیان می شود و در ادامه درخصوص ویژگی های این دوره همچون سادگی، نشاط و مشارکت صحبت به میان می آید. معارفه افراد شرکت کننده مرحله دیگری از این برنامه است.
در ادامه بر اساس موضوع هویت دو سوال “من کی هستم؟” و “من کی باید باشم؟” از شرکت کنندگان پرسیده و نظرات آن ها اخذ می شود. سپس از شرکت کنندگان خواسته می شود فهرستی از اخلاق و رفتارهای صحیح و همچنین رفتارهای ناروای فردی و اجتماعی را بنویسند و برای دیگران بخوانند.
در خلال این مباحث بازی های نشاط آوری نیز انجام می شود. فیلم هایی با محتوای الهام بخش به نمایش درمی آید و دریافت های شرکت کنندگان از فیلم بیان می شود.
در ابتدای روز دوم، پس از خواندن نیایش، با طرح موضوع دو سوال: “رفتارهای ناپسند من کدامند؟” و “رفتارهای پسندیده ای که باید داشته باشم کدامند؟” از شرکت کنندگان سؤال می شود و پاسخ های آن ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در ادامه پیمان دوستی یا عقد اخوت بین همۀ اعضاء بسته می شود و افراد گروه های 4 یا 5 نفره به نام “همیار” تشکیل می دهند.
در روز سوم، اعضاء با تصور اینکه بیشتر از سه ماه دیگر زنده نیستند، اعلام می کنند که در سه ماهه باقی مانده چه می کنند؟ چه رفتارها و کارهایی را بیشتر انجام می دهند و چه رفتارها و کارهایی را دیگر انجام نمی دهند و از آن ها خواسته می شود که احساس و تصمیم خود را در این خصوص بیان کنند.
گفتنی است این دوره ها همچنان در حال اجرا می باشد.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.