تعطیلی پنجشنبه ها فرصتی برای پالایش هوا و تنفس در البرز

پایگاه خبری البرزما -شرایط اقلیمی، تردد میلیون ها خودرو، قرار گرفتن یکی از کانون های اصلی تولید گرد و خاک یعنی بیابان نظرآباد و اشتهارد درالبرز،این استان و به ویژه کلانشهر کرج را از نقاط آسیب پذیرازلحاظ کیفیت هوابه خصوص در روزهای پایانی هفته قرار داده است که چاره اندیشی برای آن ضرورت دارد.بنا بر

کد خبر : 7049
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1396 - 14:20
تعطیلی پنجشنبه ها فرصتی برای پالایش هوا و تنفس در البرز

پایگاه خبری البرزما -شرایط اقلیمی، تردد میلیون ها خودرو، قرار گرفتن یکی از کانون های اصلی تولید گرد و خاک یعنی بیابان نظرآباد و اشتهارد درالبرز،این استان و به ویژه کلانشهر کرج را از نقاط آسیب پذیرازلحاظ کیفیت هوابه خصوص در روزهای پایانی هفته قرار داده است که چاره اندیشی برای آن ضرورت دارد.بنا بر تاکید بسیاری از مسئولان و کارشناسان در استان البرز تعطیلی یکی از روزهای هفته فرصتی را برای پالایش هوای استان فراهم می آورد. از سویی بر اساس آمارهای اعلام شده درباره کیفیت هوای استان، از 9 پنجشنبه در آبان و آذر سال جاری، 7 پنجشنبه هوای ناسالم داشته است.
محیط استان البرز به طور طبیعی متاثر از الگوی زیست محیطی و اقلیمی حاکم بر موقعیت جغرافیایی ایران در نیم کره شمالی زمین بوده و به واسطه ویژگی های خاص طبیعی، زیست محیطی هم اکنون با انبوهی معضلات زیست محیطی روبرو است که شاید در دیگر استان ها و نواحی کشور این مدل را شاهد نباشیم.
مشکلاتی که در حوزه آب، خاک، هوا و زیست بوم وجود دارد به شکلی نگران کننده در استان روبه گسترش قرار دارد.
همجواری البرز با تهران باعث شده تا این استان که از تاسیس آن سال های زیادی نمی گذرد، بار مشکلات پایتخت را نیز بر دوش بکشد که یک نمونه آن ترافیک های سنگین و خسته کننده به ویژه در ورودی های کرج تنها یکی از آنها است.
استان البرز بار 18 درصد ترافیک کشور را بر دوش می کشد در حالی که تنها نیم درصد از جاده های کشور را در اختیار دارد و تصویب تعطیلی پنجشنبه ها در این استان می تواند فرصتی برای کاهش میزان آلودگی هوا برای استان باشد.
بر اساس بررسی های صورت گرفته، البرز برای کاهش میزان شاخص‌های آلودگی هوا جزو استان‌های اولویت‌دار در کشور محسوب می شود چراکه بسیاری از روزها در این استان به ویژه پنجشنبه کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته است.
این روند در پنجشنبه 2 هفته گذشته که کلیه ادارات و مراکز آموزشی تعطیل بوده و ترددها کاهش یافته با تغییرات چشمگیر و قابل توجهی، وضعیت کیفی هوا به شرایط سالم رسیده چراکه به گواه کارشناسان حدود 65 درصد از آلودگی هوای استان ناشی از تردد خودروها است.
حال چنین روندی اگر در کنار سایر اقدامات زیرساختی و فرهنگی ادامه داشته باشد فرصت خودپالایی هوای استان متراکم و پرجمعیت البرز فراهم می شود.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز ارائه گزارشی از وضعیت زیست محیطی البرز می گوید: با توجه به استقرار حدود 3 هزار و 500 واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در حاشیه و حریم شهر و افزایش مصرف سوخت فسیلی به خصوص در فصول سرد سال توسط اکثر واحدهای مزبور، رشد سریع، ناموزون و برنامه ریزی نشده جمعیت در کنار افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری فعال در سطح شهر، همچنین تردد بی شمار خودروهای درون شهری وبرون شهری درمحورهای مواصلاتی ضرورت بررسی کارشناسی تعطیلی یکی از روزهای هفته را دوچندان می کند.
فردین حکیمی می افزاید: از مجموع 90 روز سه ماه گذشته 52 روز در شرایط سالم و 38 روز در شرایط ناسالم واقع بوده همچنین از مجموع 9 روز پنجشنبه آبان و آذر امسال 7 روز در شرایط ناسالم قرار گرفته است که تقریبا 80 درصد تعداد روزهای نامبرده می باشد.
وی ادامه می دهد: اکنون با توجه به قرارگیری در فصول سرد سال و عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا در استان، پدیده وارونگی تشدید شده و میزان آلودگی ها افزایش خواهد یافت که البته کمبود بارش ها نیز مزید بر علت شده است.
حکیمی می گوید: پنجشنبه هفته پیش تعطیل بود و برخلاف سایر پنجشنبه های دو ماه اخیر هوای استان در شرایط سالم قرار گرفت از این رو ضرورت دارد که بررسی دقیق تری به این امر صورت گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به اینکه این استان در محور مواصلاتی 15 استان کشور قرار داشته و همواره حجم بالایی از ترددها را به دوش دارد می گوید: اکنون با توجه به نظرات کارشناسان، 65 تا 70 درصد آلودگی هوای استان ناشی از منابع متحرک بوده که بخش بسیاری از آن در محورهای برون شهری و بخصوص تردد از تهران به البرز و بلاعکس است.
مهدی مهرور بخشی از آلودگی های هوای البرز را بر اثر افزایش سیستم های گرمایشی منازل و واحدهای صنعتی در فصول سرد سال دانسته و می افزاید: روزهای پنجشنبه در پایتخت تعطیل بوده و بر این اساس حجم خودروها در محورهای دورن و برون شهری البرز نیز به دلیل همجواری و سایر موارد دیگر افزایش یافته و آلودگی ها مضاعف می شود.
وی ادامه می دهد: 2 هفته گذشته به دلیل تعطیلی پنجشنبه، شرایط هوای استان نسبت به سایر روزهای قابل قبول تر بوده و شاخص ها، هوای سالم را نشان می دادند از سوی دیگر با توجه به اینکه وزش بادهای غالب از غرب به شرق است این امر در استان تهران نیز به وضوح حس شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان البرز می گوید: دولت اقدامات خوبی تاکنون برای افزایش کیفیت هوا در البرز انجام داده که از جمله آنها احیای باغ سیب مهرشهر و اختصاص 1000 هکتار از اراضی شمال غربی کرج به شهرداری برای کاشت درخت و همچنین تعامل و هم افزایی برای تسریع در بهره برداری از راه ها محسوب می شود.
وی می افزاید: ضرورت دارد ناوگان حمل و نقل عمومی نیز تجهیز، تقویت و نوسازی شده و نصب کاتالیست و فیلتر بر تاکسی ها و اتوبوس ها را در اولویت امور خود قرار دهند.
استان نوپای البرز از ابتدا با ضعف در بسیاری از زیرساخت ها بخصوص راه های درون و برون شهری و معضلات ناشی از آن مواجه است که برای جبران آنها به اعتبارات ملی و استانی و زمان نیاز است، از این رو اکنون چندین پروژه بزرگ استانی و ملی برای تسهیل در ترددها در دستور کار قرار دارد ولی ضرورت دارد که اکنون تدبیری برای کاهش پدیده آلودگی هوای استان اندیشیده شود.
استشمام هوای سالم نیز از حقوق شهروندی محسوب می شود که اکنون بر اساس گزارش های سازمان هواشناسی البرز، سال آبی پرباری نداشته و نسبت به سال گذشته با کاهش 55 درصدی بارش ها مواجه بودیم که تداوم این امر، بر تشدید وارونگی دما و افزایش شاخص های آلاینده هوا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.