روز جهاني معلولان، يادآوري اراده هاي پولادين

پایگاه خبری البرزما -امروز مصادف با دوازدهم آذر، روز جهاني معلولان نامگذاري شده است و از اين رو اهميت مي يابد كه معلولان نيز مانند ساير شهروندان حق حيات، حق بهره مندي از خدمات اجتماعي و حق حضور فعال و موثر در اجتماع دارند. دکتر اصغر نصیری، شهردار کرج: بر اساس آمار موجود حدود 600

کد خبر : 5847
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1396 - 14:05
روز جهاني معلولان، يادآوري اراده هاي پولادين

پایگاه خبری البرزما -امروز مصادف با دوازدهم آذر، روز جهاني معلولان نامگذاري شده است و از اين رو اهميت مي يابد كه معلولان نيز مانند ساير شهروندان حق حيات، حق بهره مندي از خدمات اجتماعي و حق حضور فعال و موثر در اجتماع دارند. دکتر اصغر نصیری، شهردار کرج: بر اساس آمار موجود حدود 600 میلیون معلول در جهان وجود دارد كه اين رقم معادل 10 درصد جمعیت جهان است که یک سوم از اين معلولان را نیز کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. در ایران نیز 3 میلیون معلول وجود دارد که بسیاری از آنان علاوه بر تحمل رنج و سختی ناشي از نارسايي جسمی با مشکلات دیگری همانند كمبود امکانات رفاهی در سطح شهر، عدم مناسب سازی محیط شهری از جمله مكانهاي عمومی و با نارسايي درشبكه حمل و نقل نیز دست به گریبان هستند.

اين همه در حالي است كه با وجود قانون جامع حمایت از معلولان همچنان این قشر آسیب پذیر در وادی محرومیت از حداقل امکانات -که یکی از آنها‌ تردد آسان و راحت در سطح شهر و اماکن عمومی است- به سر می‌برند، ماده 2 قانون جامع حمايت از معلولان، كليه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات و شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي را موظف مي كند در طراحي، توليد و احداث ساختمانها و اماكن عمومي و معابر و وسايل خدماتي به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره مندي از آنها براي معلولان همچون افراد عادي فراهم شود.

معلولان اغلب از طیف گسترده حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهره‌ نمی‌برند و برای سال ‌ها حقوق این افراد نادیده انگاشته شده است. افراد دارای معلولیت بزرگترین گروه اقلیت جهان را تشكیل می‌دهند. آنان به گونه‌ای نامتناسب فقیر هستند و احتمال بیكار بودنشان بیشتر است و میزان مرگ و میر بالاتری در مقایسه با عموم مردم دارند. لازم است تا در سراسر جهان معلولان بتوانند در چرخه توسعه شركت كرده و از آن بهره‌ ببرند. این حق طبیعی آنان است. مشاركت برابر آنها؛ به معنی ایجاد شغل، آموزش، بهداشت، اطلاعات و دريافت خدمات همچون سايرين است.

امروز درگیریها و كشمكشهای ناشی از جنگ در نواحی گوناگون كره زمین، گرسنگی، امراض و بیماریهای مختلف، مصائب و مشقات زندگی در كشورهای در حال توسعه، ترافیك و تصادفات حین انجام كار و آلودگی محیط زیست، باعث بروز معلولیتهای جدید می شود. بايد اذعان كنيم، متاسفانه به رغم وجود امكانات مدرن و روز آمد، شمار معلوليت ها روبه افزايش است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.