صفحه گرم شونده شیشه ای در البرزساخته شد

پایگاه خبری البرزما -برای نخستین بار در کشور دستگاه صفحه گرم شونده شیشه ای مورد استفاده در آزمایشگاه ها و مراکز انتقال جنین، توسط عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درالبرز ساخته شد. سازنده صفحه گرم شونده شیشه ای در تشریح این دستاورد علمی به خبرنگاران گفت: پس از تشکیل رویان یعنی

کد خبر : 14065
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 شهریور 1397 - 9:23
صفحه گرم شونده شیشه ای در البرزساخته شد

پایگاه خبری البرزما -برای نخستین بار در کشور دستگاه صفحه گرم شونده شیشه ای مورد استفاده در آزمایشگاه ها و مراکز انتقال جنین، توسط عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درالبرز ساخته شد. سازنده صفحه گرم شونده شیشه ای در تشریح این دستاورد علمی به خبرنگاران
گفت: پس از تشکیل رویان یعنی مرحله قبل از شکل گیری جنین، اقداماتی در شرایط آزمایشگاه هایی
در مراکز باروری و ناباروری و تحقیقاتی بر روی رویان انجام می شود.
نوید داداش پور دواچی افزود: در این وضعیت، حفظ دمای بهینه محیط به هنگام کار با رویان در زیر میکروسکوپ مهم ترین موضوعی است که باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه رویان به مواد غذایی، PH محیط کشت و دمای محیط بسیار حساس است، اظهار داشت: 2 عامل ماده غذایی و PH توسط محیط کشت تامین می شود اما حفظ دمای بهینه محیط در شرایطی که بخواهیم رویان را زیر میکروسکوپ ارزیابی کنیم مساله مهمی است زیرا ارزیابی ها زمان بر بوده و این فاصله زمانی به سردشدن رویان و مرگ آن منجر خواهد شد.
داداش پور دواچی افزود: برای کنترل این فرآیند یعنی جلوگیری از سرد شدن رویان و ارزیابی زیر میکروسکوپ از صفحه گروم شونده شیشه ای استفاده می شود.
وی ادامه داد: صفحه گرم شونده شیشه ای به علت شفافیت، قادر به عبور نور از زیر میکروسکوپ و مشاهده رویان از طریق عدسی میکروسکوپ است و ضمن جلوگیری از سرد شدن رویان، امکان ارزیابی آن را برای محقق به طور دقیق زیر میکروسکوپ فراهم می آورد.
داداش پور داوچی گفت: هم اکنون تنها چند کشور قادر به تولید این صفحه هستند، نمونه ژاپنی این وسیله تا پیش از نوسانات ارزی به قیمت 15 میلیون تومان خریداری می شد اما قیمت آن اکنون حدود 110 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: جنس بسیار حساس و شکننده، استفاده از پوشش سمی اکسید ایندیوم با عوارضی از جمله سرطان، نازایی، مشکلات کبد، کلیه، قلب، زمان طولانی برای رسیدن به دمای بهینه، سختی واردات و مشکلات زیست محیطی از دیگر اشکال های نمونه خارجی این وسیله در کنار گران بودن آن است.
عضو هیات علمی موسسه رازی در خصوص ویژگی های صفحه گرم شونده شیشه ای ساخت داخل اظهار داشت: در این صفحه از پلکسی گلاس استفاده شده که نشکن است، اکسید ایندیوم برای پوشش صفحه به کار برده نشده بنابراین سمی نبوده و مشکلات زیست محیطی به دنبال ندارد، زمان رسیدن به دمای بهینه بسیار کوتاه بوده و تولید آن بسیار ارزان و حدود یک میلیون تومان است .
داداش پوردواچی افزود: این وسیله در 3 سایز مختلف ساخته شده و رسیدن به دمای بهینه متناسب با سایر مورد نظر فقط بین 3 تا 10 دقیقه طول می کشد این در حالی است که در نمونه ژاپنی این زمان به 2 ساعت می رسد و همین امر موجب صرفه جویی قابل توجهی در زمان می شود که برای کار در آزمایشگاه موضوع مهمی است.
سازنده صفحه گرم شونده شیشه ای با بیان اینکه دانش فنی این وسیله کاملا بومی بوده و با رفع معایب نمونه خارجی تولید شده خاطر نشان کرد: این وسیله برای تمام آزمایشگاه هایی که با سلول زنده خارج از انکوباتور کار می کنند لازم است زیرا عملکرد سلول زنده خارج از دمای انکوباتور در طولانی مدت پایین آمده و در نتایج انحراف پیش می آید.
این محقق با بیان اینکه بسیاری از آزمایشگاه ها به علت گرانی این وسیله، از بخاری های برقی با تابش مادون قرمز استفاده می کنند گفت: به کار بردن این بخاری ها بسیار خطرناک است زیرا به دمای ایجاد شده برای بررسی نمونه نمی توان اعتماد کرد که آیا دما بهینه است یا خیر.
داداش پور دواچی با اشاره به قابلیت گرم شوندگی این صفحه شیشه ای تا دمای 150 درجه سانتی گراد افزود: این ویژگی برای فعالیت های غیربیولوژیک مانند رنگ آمیزی یا فعالیت های مرتبط با صنعت نانو به کار می رود که مزیت دیگر این وسیله آزمایشگاهی محسوب می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه دانش تولید بسیاری از دستگاه ها وابزارهای وارداتی در کشور وجود دارد اما به علت گسیختگی ارتباط بین دانشجویان و متخصصان رشته های فنی و مهندسی با بیولوژیست ها، نیازهای کشور ناشناخته مانده گفت: هدف ما ایجاد تعامل و ارتباط بین 2 گروه است تا با کمک ظرفیت های موجود، نسبت به ساخت سایر دستگاه ها ورود کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.