اكوسيستم شكننده بيابان؛ مناسب فعاليت موتور سیکلت وخودروهاي آفرود نيست

پایگاه خبری البرزما- حامد فرضی گفت: بیابان‌ها به دلیل خاک حساس، شوری بالا و رطوبت کم به‌عنوان کانون‌های تولید ریزگرد معرفی شده‌اند لذا با این شرایط، توان اکولوژیک چنین اکوسیستمی مناسب برای تردد ماشین‌های آفرود نیست و این فعالیت می‌تواند به‌ شدت تخریب خاک و پوشش گیاهی را افزایش داده شرایط ایجاد طوفان‌های گردوغبار را

کد خبر : 10106
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:00
اكوسيستم شكننده بيابان؛ مناسب فعاليت موتور سیکلت وخودروهاي آفرود نيست

پایگاه خبری البرزما- حامد فرضی گفت: بیابان‌ها به دلیل خاک حساس، شوری بالا و رطوبت کم به‌عنوان کانون‌های تولید ریزگرد معرفی شده‌اند لذا با این شرایط، توان اکولوژیک چنین اکوسیستمی مناسب برای تردد ماشین‌های آفرود نیست و این فعالیت می‌تواند به‌ شدت تخریب خاک و پوشش گیاهی را افزایش داده شرایط ایجاد طوفان‌های گردوغبار را فراهم آورد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان کرد: بیابان‌ها به دلیل خاک حساس، شوری بالا و رطوبت کم به‌ عنوان کانون‌های تولید ریزگرد معرفی‌ شده‌اند لذا با این شرایط، توان اکولوژیک چنین اکوسیستمی مناسب برای تردد ماشین‌ های آفرود نیست و این فعالیت می‌تواند به‌ شدت تخریب خاک و پوشش گیاهی را افزایش داده شرایط ایجاد طوفان‌های گرد و غبار را فراهم آورد.

فرضی ادامه داد: فعالیت آفرود در تپه‌ های ماسه‌ ای مناسب و قابل‌ اجراست به این دلیل که ماسه، درشت بوده و با هر بادی جابجا نمی‌ شود و احتیاج به بادهای شدید دارد. ضمناً دانه‌های ماسه چسبندگی و پیوستگی ندارند که با حرکت ماشین‌ ها و موتورهای سنگین از هم‌ گسیخته شوند.

وی اضافه کرد: برعکس آن در بیابان‌های استان ماسه وجود ندارد بلکه خاک ریزدانه‌ ای داریم که به دلیل موجود املاح زیاد و رطوبت کم به‌ شدت چسبندگی و پیوستگی آن‌ها کم شده است و چنانچه این پیوستگی از بین برود، خاک ریزدانه به‌ راحتی حتی با وزش نسیم، به هوا بلند شده و ایجاد گرد و غبار می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: علاوه بر آن اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طی سال‌ ها نسبت به کشت نهال در این بیابان‌ها اقدام نموده است که با حرکت ماشین‌ های آفرود بسیاری از آن‌ها شکسته و نابود می‌شوند.

فرضی در پایان با بیان اینکه مناطق ماسه‌ ای استان در سنوات گذشته توسط این اداره کل با نهال‌کاری تثبیت‌ شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جنگل‌ های دست کاشت تاغ استان را در برمی‌گیرد و در صورت از بین رفتن این جنگل‌ ها دوباره ماسه می‌تواند به معضل دیگری برای استان تبدیل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.